طرز تهیه “خوراک جغور بغور

جغور بغور یکی از غذاهای است که اصالت آن به روسیه بر می‌گردد که به خاطر استفاده از دل و جگر و قلوه خوک، غذایی بوده که قیمت نه چندان بالایی داشته و در فست فودی‌ها برای اقشار متوسط و ضعیف جامعه تهیه می‌شده است. در اسکاتلند غذایی مشابه جغور بغور وجود دارد که نام آن هگیس است که به عنوان غذای ملی اسکاتلند شناخته می‌شود. اما جغور بغور در ایران بسیار طرفدار دارد و اصالت آن به شهر زنجان بر می‌گردد که از دل، جگر، جگر سفید و قلوه گوسفند درست می‌شود. جغور بغور به دلیل پروتئین زیاد و همچنین خواص خون سازی جگر، یک غذای بسیار خوشمزه و مقوی است.

خوراک جغور بغور

مواد لازم برای خوراک جغور بغور

جگر سفید(شش) گوسفند= ۱عدد
• جگر سیاه گوسفند=۱ عدد
• دل گوسفند=۱ عدد
• قلوه گوسفند=۲عدد
• پیاز متوسط=۴ تا ۵ عدد (در حدود پانصد گرم)
• روغن (یک لیوان معمولی سرخالی) = ۱۵۰ گرم
• رب گوجه فرنگی = ۱ قاشق غذاخوری
• نمک و فلفل=بقدر کافی
گاه قارچ، فلفل دلمه‌ای و گوجه فرنگی نیز بدان افزوده شده و برخی استفاده از رب انار را هم می پسندند. البته باید توجه کرد برحسب مناطق مختلف ممکن است چاشنی های خاصی اضافه شود.

طرز تهیه جغول بغول یا خوراک جگر گوسفند

پیاز را خلالی نازک خرد کرده و سپس جکر و دل و قلوه را هم داخل پیاز ریخته تفت دهید تا طلایی شوند. سپس یک قاشق رب داخل خوراک ریخته و هم میزنیم. نمک  و فلفل سیاه و زردچوبه را هم اضافه میکنیم. به اندازه نصف لیوان برای این مواد آب کافیست. روی خوراک میریزیم تا رب آن خوب بخورد خوراک برود. سپس آب لیموی تازه را هم روی جغور بغور ریخته و شعله را خاموش کنید. غذای ما آماده است.

در صورت تمایل سیب زمینی و هویج هم کنار غذا سرخ میکنیم و تزئین میکنیم که من اینجا سیب زمینی و هویج را رنده کردم و سرخ کردم. میتوانید جهارگوش چهار گوش سیب زمینی ها را خرد کرده و سرخ کنید و استفاده کنید .

خوراک گوشت و جگر گوسفند

و اما اگر بخواهید این خوراک را با مقداری گوشت فیله گوسفند هم درست کنید. اول پباز داغ کنید و سپس گوشت گوسفند و دل را با مقداری از پیاز داغ تفت داده و زردچوبه میزنیم و میگذاریم بپزد. و در اواخر پخت مقداری از پیاز داغ را که نگه داشتیم جگر و قلوه را تفت میدهیم و به خوراک گوشت و دل گوسفند اضافه میکنیم و در آخر لیموی تازه را آب گرفته داخل خوراک میریزیم و همه را مخلوط کرده و سرو میکنیم.

جغول بغول با جگر سفید گوسفند

بعضی ها جگر سفید را هم دوست دارند مثل خوده من. اول جگر سفید را خرد میکنیم و یکبار میجوشونیم. آب آنرا دور میریزیم و سپس در پیاز فراوان نیمه سرخ میکنیم. بعد مقداری گوشت فیله گوسفند و دل را هم بهش اضافه میکنم و نمک و فلفل سیاه و زردچوبه تفت میدهیم. مقداری هم برای پخت جگر سفید آب اضافه میکنیم و میگذاریم تا خوب بپزد و آب خوراک به اتمام برسد ولی نسوزه هاااااا. بعد جگرسیاه گوسفند و قلوه را در مقداری پیاز سرخ کرده یکی دو قاشق خیلی کم که مزه جگر از بین نره رب اضافه میکنم و تفت میدهم و به مواد جگر سفید و دل و گوشت اضافه میکنیم. فقط “مراقب باشید جگر سیاه را زیاد نپزید سفت میشود”. فقط در حد تفت دادن کافی است. زیر گاز را خاموش میکنیم و در دیس میکشیم. این هم یک نوع پخت دیگر. اینجا من جگر سفید نداشتم و فقط با جگرسیاه و دل و قلوه درست کردم. به اندازه دونفر.

باقالی پلو با گردن

 فلافل

نکات مرتبط با تهیه خوراک جغور بغور

• جگر سفید به علت دیرپز بودن باید جداگانه پخته شده و بعد به مخلوط مواد افزوده شود.اگر آن را با جگر سیاه بپزید جگر سیاه له میشود و جگر سفید نپخته باقی میماند.
• یک دست دل و جگر گوسفند شامل جگر سیاه، دل، قلوه و جگر سفید است.
• به طور معمول از رب انار در این غذا استفاده نمی کنند اما اضافه کردن آن باعث خوشمزه تر شدن این خوراک میشود.
• خوراک جغور بغور به صورت بسیار تند طبخ میشود اما اگر فلفل دوست ندارید مقدار کمتری اضافه کنید.

نکات تغذیه ای :

*. این غذا به راحتی تهیه شده و وقت زیادی نمی برد.جگر مملو از ویتامینA و آهن است. بنابراین جغور بغور برای افراد کم خون غذای مناسبی است ولی اشخاصی که کلسترول خونشان بالاست ، بهتر است از خوردن آن پرهیز کنند. این خوراک برای کسانی که دوره نقاهت را می گذرانند مفید است.

 

منبع: میهن بلاگ